2007 Skoda Octavia Scout
Overzicht
Natuurlijk zijn we gaan rijden met de Skoda. De auto start vlot en de motor draait stationeer stabiel en stil. Bij het wegrijden valt ons direct op dat de 6-bak op de 2.0FSI motor van VW kort schakelt. Oftewel de auto is snel aan zijn toeren. De versnellingsbak schakelt uitstekend en de auto trek lekker vlot door en dat voor een relatief zware auto. De Skoda Scout heeft namelijk vierwiel aandrijving en dat zorgt voor extra gewicht. Daarnaast zorgt de vierwielaandrijving ook voor meer geluid bij het rijden. Dat is tot 120km/pu niet storend, maar daar boven vinden wij dat de auto onnodig veel geluid produceert. Op lange afstanden kan dit zo maar hinderlijk zijn.
- Transmission:5 handgeschakeld
- Price Guide:€ 36000
- Model:Scout
- Max Power:120Pk
- Make:Skoda
- Fuel Type:Benzine
- Fuel Consumption:13.8/100km
- Engine:2L, 4CIL
- Description:Robuuste goedkoper allroad
- Body Style:Stationswagen
- 0-100 km/h:12
Wat is goed
- Ruimte
- Degelijkheid
- Prijs
Niet goed
- Rijgedrag
- Comfort
- Geluid banden
- Verbruik
Wij reden onlangs een tweedehands Skoda Octavia Scout. Een auto die je niet veel ziet rijden. Zeg maar gerust, zelden ziet rijden. De Skoda Octavia Scout is de allround variant versie van de normale Skoda Octavia en ziet en stoer uit. Wij rijden er een uit bouwjaar 2007, met 133.000km op de teller. De motor is de 2.0 FSI van Volkswagen met 150 PK. Naast de 2.0 FSI heb je ook nog de 1.8 FSI met wat minder PK en vermogen.
Exterieur Skoda Octavia Scout
Wij rijden er een met een grijze kleur, waardoor alle zwarte dorpels er goed uitkomen. Dit geeft de auto een extra stoer uiterlijk. Met donkere kleuren komt de auto veel anders uit te zien. Iets braver. De auto staat hoog op z’n poten, vooral achter. Vooral de voorbumper vinden wij fraai. Dit geeft de auto een ruig aanzien en is mooi gedaan door Skoda. Achter vinden we de auto een beetje braaf. Ook de wielen staan naar onze smaak iets te veel naar binnen in vergelijk met de wielkastverbreders. Dat had beter gekund.
Interieur Skoda Octavia Scout
Het interieur is echt een Volkswagen interieur. Degelijk, niet teveel poespas en een veel betere afwerking dat de modellen van voor 2007. Uiteraard is alles wat digitaal is Skoda groen verlicht. De dorpels zijn bij de instap lekker breed en voorzien van een “metalen” plaats met de rode letters van Scout daarin. Dit alles geeft een goede indruk. De voorstoelen zijn de typische, wat smallere, Skoda stoelen met een licht ovale vorm. De zit is hard en weinig comfortabel, net als op de achterbank. De zitpositie is daarentegen prima in te stellen. De instap achter is wat smal voor volwassenen. Verder zijn de ramen elektrisch en is climate controle standaard aanwezig. De kofferbak is echt gigantisch. Dat is bij de normale Octavia als zo, maar de kofferbak van de Octavia Scout is nog eens dieper. Verder zijn een aantal basis radiofuncties vanaf het stuur te bedienen. Conclusie een gedegen sombere afwerking in deze Skoda Octavia Scout. Er is niet veel op aan te merken, anders dan dat het zitcomfort beduidend minder is dan in bijvoorbeeld een VW Golf of Passat.
Rijgedrag Skoda Octavia Scout
Natuurlijk zijn we gaan rijden met de Skoda. De auto start vlot en de motor draait stationeer stabiel en stil. Bij het wegrijden valt ons direct op dat de 6-bak op de 2.0FSI motor van VW kort schakelt. Oftewel de auto is snel aan zijn toeren. De versnellingsbak schakelt uitstekend en de auto trek lekker vlot door en dat voor een relatief zware auto. De Skoda Scout heeft namelijk vierwiel aandrijving en dat zorgt voor extra gewicht. Daarnaast zorgt de vierwielaandrijving ook voor meer geluid bij het rijden. Dat is tot 120km/pu niet storend, maar daar boven vinden wij dat de auto onnodig veel geluid produceert. Op lange afstanden kan dit zo maar hinderlijk zijn.
Prijzen Tweedehands Skoda Octavia Scout
De prijzen van dit type Skoda Octavia uit 2007 – 20009 variëren tussen de € 8500 en € 10.500. Een tweedehands auto als de Skoda Octavia Scout, worden niet veel aangeboden op de verschillende auto advertentiesites. Wij vonden er een op Tweedehandsauto.nl die we gebruikt hebben voor onze test.
Conclusie
De Skoda Octavia Scout is een stoere gezinsstation zonder veel poespas. Je krijgt enorm veel ruimte voor niet teveel geld. De Skoda kwaliteit is overgenomen door die van Volkswagen en dat is te zien en te merken. Zowel het interieur als motorisch is dik in orde. Het afwerkingsniveau is inmiddels sterk verbeterd. Ook hier wordt lekker meegelift op Volkswagen. De rijeigenschappen zijn minder goed. Hoewel de auto prima weggedrag vertoond en schakelt, zijn motor en schakelbak slecht op elkaar afgestemd en maakt de auto veel kabaal. De auto is zeker ook niet de zuinigste.