Rij Impressie Tweedehands Renault Laguna III Estate

Rij Impressie Tweedehands Renault Laguna III Estate

2008 Renault Laguna III Estate

Review:

Wij reden in een tweedehands Renault Laguna Estate III uit 2008. De Renault Laguna heeft een slechte naam in de markt voor tweedehands auto’s. Dit komt omdat de Laguna II (en I) fors veel problemen had met de elektronica en de motor. Wij vragen ons af of Renault indertijd in staat is geweest de laguna III te verbeteren en of de auto een aanrader is om als tweedehands gezinsauto aan te schaffen. Aan de prijs kan het niet liggen, wij kochten een – dealer onderhouden – tweedehands Renault Laguna III Estate 2.0 Automaat met 170Pk voor nog geen € 7500.
Bouwjaar 2008, kilometerstand 130.000km.

  • Transmission:6bak automaat
  • Release Date:5/7/2017
  • Price Guide:$237,061
  • Model:2.0
  • Max Power:170PK
  • Max Torque:200Nm
  • Make:Renault Laguna III
  • Fuel Type:Benzine
  • Fuel Consumption:10.8/100km
  • Engine:4 cilinder
  • Description:Renault Laguna 3
  • Body Style:Station
  • 0-100 km/h:8,7 sec

Wat is goed

  • Rijgemak snelweg
  • Ruimte kofferbak
  • Opties
  • Geluidsinstallatie

Minder goed

  • Verbruik
  • Afwerking
  • Vering hobbelige wegen
  • Bediening audio
  • Instap is vrij laag

Rij impressie Tweedehands Renault Laguna III Estate

Wij reden in een tweedehands Renault Laguna Estate III uit 2008. De Renault Laguna heeft een slechte naam in de markt voor tweedehands auto’s. Dit komt omdat de Laguna II (en I) fors veel problemen had met de elektronica en de motor. Wij vragen ons af of Renault indertijd in staat is geweest de laguna III te verbeteren en of de auto een aanrader is om als tweedehands gezinsauto aan te schaffen. Aan de prijs kan het niet liggen, wij kochten een – dealer onderhouden – tweedehands Renault Laguna III Estate 2.0 Automaat met 170Pk voor nog geen € 7500. Bouwjaar 2008, kilometerstand 130.000km.

Exterieur Renault Laguna III Estate

De kleur is grijs, met 17” licht metalen velgen en iets verlaagd een mooie verschijning. Het exterieur van de sedan en coupe model vinden we niet erg fraai, maar met de Estate lijkt alles bij elkaar te komen tot een passend geheel. De auto oogt groot en gestroomlijnd, de dubbele uitlaat achter geeft een sportieve uitstraling en de koplampen voor (met Xenon) een mysterieuze, stoere blik. Overigens is een leuk detail dat de koplampen meedraaien wanneer je stuurt. Een optie die vaak alleen in het hogere segment beschikbaar is. De afwerking in aluminium kleur van strips en dakreling geeft de auto een meer deftige “finishing touch”. Overigens is de auto groot te noemen, maar alles is betrekkelijk. Wij parkeerde namelijk de Renault naast een BMW 5 GT, toen viel ons weer op hoe groot die 5GT is! De BMW 5 GT staat op een 7 serie platform en dat is dan goed te zien. Terug naar de Renault Laguna. Een mooie stationwagen om te zien, zonder een doorsnee uitstraling. Minpuntje we zien wat vocht achter het bovenste remlicht. Let hier op, het schijnt vaak voor te komen.

Interieur Renault Laguna III

Het interieur van de Laguna III is typisch Frans, de afwerking kan echt beter. Vooral de afwerking van deur elementen, dorpel en bodemplaatbedekking kan stukken beter. Het plastic gebruikt oogt goedkoop en is slecht afgewerkt. De midden console ziet er vrij uit met de aluminium accenten waarmee het is afgewerkt. Alleen ook hier zijn goedkope materialen gebruikt en dat is te zien.  De automaat pook vonden wij vrij hoog en oogt wat lomp, die had een stuk kleiner gemogen. De voorstoelen en de achterbank zien er qua bekleding goed uit en hebben een comfortabele zit, zoals je van een Fransman mag verwachten. Het dasboard is gelukkig mooi afwerkt. Hier zijn andere materialen gebruikt. De instrumenten zijn goed te lezen, net als de geïntegreerde navigatie. De “MMI draaiknop” variant van de Renault Laguna, in het midden van de console, is gebruiksvriendelijk. Minpunt is dat deze alleen voor de navigatie te gebruiken is en de telefoon.

Rijgedrag Renault Laguna III

Wat een geweldige automaat heeft deze Laguna III. De 6-bak automaat schakelt ongelofelijk soepel en dat voor een automaat uit 2008. Onlangs reden we in een gebruikte Volvo V70 T4 automaat uit 2014. De automaat van deze Volvo schakelde een stuk beroerder dan die van onze Renault. Klasse gedaan die schakelbak. De auto glijdt dan ook zomaar of de weg. Hij is stil en de vering erg comfortabel. De stoelen zitten uitstekend ook tijdens lange ritten. De auto is vlot genoeg om mee in het verkeer te rijden. Vooral tussen de 80 en 120km/per uur trekt de auto goed door. Bij het sneller moeten accelereren vanuit lage toerentallen is de auto veel minder vlot. Je moet de auto dan via het gaspedaal laten weten dat het toerental omhoog moet. Hier reageert de auto niet echt accuraat op. Minpuntje is dat de auto in D stand met de remmen ingedrukt nogal trilt. Dit is merkbaar als je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat te wachten of file rijdt en niet telkens de N wilt gebruiken om de auto vrij te schakelen. Dit euvel is een bekend Laguna III dingentje en wordt op veel Renault Fora besproken. Een echte oplossing schijnt niet voor handen te zijn.

Prijzen Tweedehands Renault Laguna III

De prijzen van de Renault Laguna III 2.0 170PK 2008 – 20010 variëren tussen de € 6500 en € 11.500. En daarvoor krijg je een grote luxe gezinsauto volgestopt met allerlei mooie opties.
De prijzen zijn relatief laag vanwege de slechte naam die de Laguna heeft. Is dat terecht? Volgens Autoblog en ons absoluut niet. Het is een betrouwbare en veilige auto. Betrouwbaar, omdat Renault van hun fouten had geleerd en dit wilde goed maken met de Laguna III en veilig omdat de auto een van de hoogste NCAP crashtest scores heeft gehaald.
Koop een tweedehands Renault Laguna III Estate, zoals onze test auto, dan koop je voor niet teveel geld een comfortabele ruime gezinsauto met Xenon Verlichting, Meesturende koplampen, Clima, Nagivatie, Keyless Entry & Start, Electrisch Schuifdak / Panoramadak en een 170PK handgeschakeld of automaat. Niet slecht toch?
Een tweedehands auto als de Renault Laguna III 2.0 Estate, worden geregeld aangeboden op de verschillende auto advertentiesites. Wij vonden er een op Tweedehandsauto.nl die we gebruikt hebben voor onze test.

Oordeel Tweedehandsauto.nl

  • Saftey 95%
  • Price and Features 95%
  • Practicality 80%
  • Fuel Consumption 40%
  • Driving 75%
  • Engine & Trans 80%
  • Design 50%

Samenvatting:

Ruime gezinsauto met veel luxe en conform. Matige afwerking, slurpt benzine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *