Een Toyota Corolla, maar dan anders: de Daihatsu Charmant

Een Toyota Corolla, maar dan anders: de Daihatsu Charmant

In elk nummer van Autovisie duiken we in onze covergeschiedenis. Veertig jaar geleden prijkte de Daihatsu Charmant op ons magazine.

De bescheiden Daihatsu Charmant heeft maar weinig kunnen bijdragen aan het welslagen van het Japanse merk in ons land. Na de voorzichtige start in 1978 komt de verkoop maar langzaam op gang, hoewel de importeur in drie jaar tijd toch nog een kleine 2500 stuks van de eerste Charmant (al sinds 1974 in productie) weet af te zetten.

De kleine Cuore en vooral de guitige Charade met zijn patrijspoort-raampjes doen het nog iets beter. Het merk sneeuwt enigszins onder tijdens de Japanse auto-invasie van de jaren 70, maar probeert zich in het decennium daarna te revancheren met nieuwe modellen en interessante techniek. Dat dit in het begin nog niet helemaal soepel verloopt, zien we op de IAA van 1981, waar de tweede generatie van de Charmant debuteert.

Nuchter

Volgens de overlevering vergeet Daihatsu dat kenbaar te maken in de officiële persberichten, zodat niemand in de gaten heeft dat er een nieuw model op de beursstand staat. Het generieke ontwerp zal daar overigens ook wel aan hebben bijgedragen; de grotendeels op de Toyota Corolla gebaseerde sedan (de stationcar is vervallen) doet zijn typenaam maar weinig eer aan. Nuchterder dan dit worden auto’s niet, al moet worden gezegd dat dit ook geldt voor een Sunny of 323 uit die tijd.

Wat ook niet meehelpt is dat de transitie naar voorwielaandrijving in deze klasse al lang en breed is ingezet, terwijl de Charmant het nog moet doen met een ouderwetse starre achteras en aandrijving op de achterwielen. Veel van de techniek en de onverwoestbare 1,3- of 1,6-litermotoren komen een-op-een van Toyota. Schakelen gaat met 4 of 5 versnellingen of per drietraps automaat.

Prijsstelling

Al met al is de Charmant redelijk comfortabel, pretentieloos transport voor mensen zonder sportieve aspiraties of haast. Helaas is de prijsstelling dusdanig dat de klanten niet in drommen naar showroom komen en een vergelijkbare Corolla (met beter imago) is maar enkele tientjes duurder. Een kleine facelift en een injectiemotor met katalysator kunnen daar weinig aan veranderen. In 1987 valt het doek; daarna duurt het maar liefst twee jaar tot de (eigenzinnigere, maar evenmin succesvolle) opvolger Applause verschijnt. Na jaren van wisselend succes trekt het merk zich in 2013 vrij abrupt terug uit de westerse markten.

Aanbod en prijzen

Niemand heeft zich de moeite getroost een Charmant te bewaren, daardoor zijn ze nu zeldzamer dan een Italiaanse exoot. Via de bekende zoekmachines vinden we in Nederland momenteel geen enkel exemplaar, en in onze buurlanden is het resultaat hetzelfde. Wie er per se een wil, rest niets anders dan veel geduld in de hoop dat er een keer een opduikt. En als je die dan gevonden hebt is er dankzij de uitwisselbaarheid met Toyota-motoren en onderdelen nog best een en ander te upgraden. Er zijn zelfs engine swaps met de zestienklepper uit de Toyota AE86 bekend..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *